:: APAM BERAS ::

smlm rase nak buat apam untuk menu sarapan pagi...
so mlm td mulakan operasi membancuh adunan nye...siap kul 10.30 mlm
kene perapkan selama 3jam,jdnye sy kunci jam kul 1.30pg...sedar2 kul 2.38pg..
ape pon x bley...dah sedar2 tue terus masukkan adunan 2 dlm fridge ,,,
takut basi pulak kalau biarkan kat luar aje..


pagi td bru kukus,,
resepi nie sgt mudah dan senang...
nie dah kali ke 3 sy buat...
yg penting father and mother in law sukekan menu nie untuk sarapan pagi...
asben sy x kisah, jnji ade menda nak dimkn....hehehe,,,


yok!!layan gambar beserta resepi dibwh...
bg fmly kecik korg bole cuba 1/2 adunan aje...
sbb byk dpt kalau buat 1 adunan..


*
*
*

Apam Beras

Bahan-bahan

2 cwn nasi

2 cwn tepung gandum

2 cwn tepung beras

1 3/4 cwn brown sugar

2 1/2 cwn air

2 sudu kecil yis (mauripan)


Cara-cara
1. Blend nasi dan air sehingga hancur (masukkan air sedikit-sedikit..blend sampai halus).  Setelah hancur, campur brown sugar dan gula ke dalamnya dan blend sehingga sebati.
2. Dalam bekas lain, satukan tepung gandum, tepung beras dan yis.  Selepas itu,masukkan bahan cecair tadi ke dlm bekas tepung. Kacau sehingga sebati.
Perap selama 3 jam.
3. Panaskan pengukus dan balut penutupnya dengan kain.  Sapukan sedikit minyak pada acuan kecil.  Masukkan dlm acuan kecil dan kukus selama 15 minit.

**lagi sedap kalau mkn dgn kelapa parut yg diletakkan dgn sedikit garam. 

**kali nie sy gunakan x sampai 1 cawan sugar brown sebb dah kehabisan...jd sy campurkan dgn gula putih,2 yg wne pucat smcm je...yg penting rase tetap sama.

4 ulasan:

F.A.R.A.H. deeb berkata...

Sedap apam ni kan. I likeeee theee... kena2 kalau ganti gula dengan gula hangus. Perghhh...
My latest Entry :)
Review: Papa Johns Pizza Festival City

faugee85 berkata...

sedap dan mudah kak deeb, 2 yg rajin buat 2...hehehehe

Liza Razak berkata...

senang jugak rupanya nak buat..saya ingatkn ssh..thanks for sharing :)

faugee85 berkata...

saya pon ingat susah nk buat apam nie...tp mudah aje,,
selamat mencuba